16. edycja programu Teatr Polska
W ramach 16. edycji programu Teatr Polska we wrześniu, październiku i listopadzie na deskach Dolnobrzeskiego Ośrodka Kultury wystawione zostaną cztery spektakle!
„Kulka” 23 września, godz. 17:00
Spektakl dla widzów 1+ lat
Czas trwania 40 min
Przyjaciel. Przyjaciółka. Przyjaciele. To słowa, które wciąż powtarzamy. Ale czy zastanawiamy się przy tym, czym tak naprawdę jest przyjaźń? Jak ją rozpoznać i jak o nią dbać?
KULKA to historia pewnej przyjaźni. Historia nieoczywista, bo opowiedziana bez słów – językiem muzyki, form plastycznych i ruchu. Jej bohaterami są dwaj muzycy, grający na ukulele. Ich występy, zabawy i wygłupy wydają się beztroskie, a więź silna i trwała. Ale pewnego dnia to się zmieni. Czy – i jak – przyjaciele poradzą sobie z tą sytuacją?
Autorski spektakl Tomasza Maśląkowskiego powstał z myślą o najmłodszych widzach, którzy dopiero uczą się, czym jest przyjaźń, ale też o ich dorosłych opiekunach. To zabawne i ciepłe przedstawienie z muzyką na żywo może być odczytywane na różnych poziomach w zależności od wieku i doświadczeń odbiorców. Jedno jest jednak pewne: dla wszystkich będzie wspaniałą zabawą. Koprodukcja Fundacji LALE.Teatr i Wrocławskiego Teatru Lalek.
„Hamlet – Komentarz” 24 października, godz. 18:00
Spektakl dla młodzieży i dorosłych
Czas trwania 55 min
Spektakl Teatru Pieśń Kozła "Hamlet – Komentarz" rozgrywa się dwa miesiące przed właściwą akcją dramatu, czyli w noc zabójstwa starego króla. Noc ta przeradza się w czuwanie, rodzaj "szekspirowskich Dziadów". Na scenie pojawiają się postaci obecne oraz nieobecne na kartach dramatu Szekspira.
Przyglądamy się temu, co dzieje się w głowach bohaterów i snujemy przypuszczenia, co doprowadziło do tragedii. Na powierzchni relacji niby nic się nie dzieje, w postaciach natomiast wzbudzają się ich bolesne tajemnice. To dramat o energii, która domaga się ujawnienia, Hamlet jest jej medium.
Przedstawienie oparte jest na polifonicznej strukturze pieśni. Aktorzy interpretują postacie, zdarzenia i emocje przy pomocy dźwięków oraz polifonicznych pieśni. Słowa tekstu zostają udźwiękowione, nie pojawiają się w tradycyjnej narracji, wzrastają jako muzyczne harmonie. Słowa i muzyka opowiadają wewnętrzną strukturę postaci i rodziny.
„Q&A” 17 listopada, godz. 17:00
Spektakl dla młodzieży i dorosłych
Czas trwania 60 min
W 1997 roku psycholog Arthur Aron opublikował artykuł "The Experimental Generation of Interpersonal Closeness". W swoich badaniach Aron zebrał 36 pytań przeznaczonych do dialogu między dwojgiem nieznajomych, a pytania stopniowo stawały się coraz bardziej osobiste. Według badania, otwartość na drugą osobę i postawienie się w sytuacji bezbronności rozwija silną intymność, która prowadzi do natychmiastowej miłości. 5 tancerzy... 36 pytań…
Ujawnienie osobowości, życia i ich doświadczeń w kameralnym wydarzeniu tanecznym. Czy chciałbyś być sławny? Kiedy ostatnio śpiewałeś dla siebie? Dla kogoś innego? Jakie jest twoje najstraszniejsze wspomnienie?
Praca 'Q&A' autorstwa Rachel Erdos powstała w 2017 roku w Tel Awiwie w Izraelu. Polska edycja spektaklu powstała wyłącznie dla i we współpracy z Living Space Theatre.
Praca Rachel odniosła duży sukces i spotkała się z uznaniem widzów i krytyków, a w ostatnim czasie została zaprezentowana nie tylko w Polsce, ale i na Cyprze, w Grecji, Izraelu, Włoszech i Singapurze we współpracy z wieloma wybitnymi tancerzami z całego świata. Stało się jasne, że pytania te mogą stanowić ramy dla wielu prac. Te same pytania za każdym razem zostają zadane różnym wykonawcom. Ich odpowiedzi są bardzo indywidualne, co sprawia, że każdorazowo powstaje zupełnie nowa praca. Rachel Erdos miała okazję stworzyć kilka rodzajów tej pracy, pierwszą w IL Young Dance Company w Szwecji, kolejną podczas programu szkoleniowego RESEARCH w Izraelu, a dalej następną tuż przed pandemią w Backhaus Dance Company, Orange County, USA.
Uniwersalne połączenie przekazu pozawerbalnego i werbalnego oraz temat emocji dotyczący każdego człowieka pozwala na to, aby spektakl trafił do widza w każdym wieku, o każdej tożsamości, narodowości, normatywności, pozanormatywności czy do osób z niepełnosprawnością, do osób ze środowisk wykluczonych. Przystępny temat oraz inkluzywność spektaklu wpływa pozytywnie na rozwój różnorodnej widowni i kształcenie kompetencji odbiorców sztuki tańca w Polsce.
„Ifigenia ze Splott” 24 listopada, godz. 19:00
Spektakl dla widzów +16 lat
Czas trwania 90 min
Gary Owen, walijski dramatopisarz, opowiada w swoimi monodramie Ifigenia ze Splott historię niezwykłego przeistoczenia. Bohaterka sztuki to młoda kobieta. Utrzymuje się z zasiłku socjalnego, nie stroni od alkoholu, jest wulgarna. Nienawidzi świata i ludzi. Szybko okazuje się jednak, że jest postacią o wiele bardziej złożoną. Jest w niej bowiem wściekłość, jest agresja i furia, ale jest także, i przede wszystkim, wielki strach przed samotnością i ogromna potrzeba miłości. Tej ostatniej udaje jej się zaznać. I choć tylko przelotnie, staje się ona punktem zwrotnym w życiu dziewczyny. Chociaż wszystko wskazuje na to, że po jego przekroczeniu, załamie się ostatecznie, ona podejmuje wyzwanie rzucone przez los. Wychodzi z tego starcia odmieniona. Nie szczęśliwsza, ale na pewno spokojniejsza, mądrzejsza, uszlachetniona przez tragedię, która ją spotkała. Wiele musiała stracić, aby z totalnego zniszczenia, jakim naznaczona była jej pozbawiona nadziei, pełna gniewu i goryczy egzystencja, ocalić siebie.
Bilety na spektakle dostępne będą w kasie Dolnobrzeskiego Ośrodka Kultury.