Logo Gminy Brzeg Dolny

VI Sesja Rady Miejskiej

Dolnobrzescy radni spotkali się w poniedziałek, 19 sierpnia podczas VI Sesji Rady Miejskiej w 14-osobowym składzie. Nieobecny był radny Krzysztof Kasiańczuk. Podczas posiedzenia w wyborach tajnych na wiceprzewodniczącą rady wybrano Marię Czykiel. Wszystkie projekty uchwał zostały rozpatrzone pozytywnie.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego 

Mirosław Dawidowicz spytał projektanta Zbigniewa Gałuszkę, obecnego na sali sesyjnej, czy w projekcie uchwały miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w obrębie miasta Brzeg Dolny umożliwiono firmie PCC Rokita postawienie spalarni, na co pytany stanowczo odpowiedział, że nie. Następnie gość pokrótce przedstawił uchwałę.

W planie wprowadzono szereg zmian, o które wnioskowali mieszkańcy, poprawiono także lokalizację obwodnicy miasta Brzeg Dolny, ponieważ ta nie pokrywała się z planem miejscowym. W planie zmieniono część terenów na: zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną, rolę, usługi komercyjne, fotowoltaikę. Plan przeszedł procedurę, został pozytywnie zaopiniowany i uzgodniony, a jego projekt był wyłożony do publicznego wglądu, odbyła się także dyskusja publiczna.

Burmistrz poinformował mieszkańców, że Gmina będzie mogła sprzedać nieruchomości, które pozwolą na korzyści związane z tych sprzedaży, a mieszkańcy będą mogli realizować swoje drobne inwestycje.

Zmiana wieloletniej prognozy finansowej gminy Brzeg Dolny na lata 2024-2036

Skarbnik Gminy Anna Gawarecka-Siewruk poinformowała, że powodem, dla którego Gmina Brzeg Dolny wnosi zmiany w wieloletniej prognozie finansowej, są zmiany związane z zadaniem finansowanym z środków unijnych z programu INTERREG w zakresie budowy centrum na ul. Przedszkolnej 2 na Warzyniu. Zadanie ma na celu udostępnić mieszkańcom przestrzeń złożoną z czterech wyremontowanych pomieszczeń, w których prowadzone będą różnego rodzaju warsztaty.

Zmiana budżetu gminy Brzeg Dolny na 2024 rok

Zmiany wiążą się ze zwiększeniem dochodów i wydatków budżetu gminy. W zmianach po stronie wydatków znalazły się m.in. dwa nowe zadania w zakresie projektowania i przebudowy ulicy Zbożowej oraz projektowania boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Brzegu Dolnym.

Projekt uchwały w sprawie emisji obligacji

Budżet 2024 roku jest budżetem deficytowym, żeby ten deficyt moc sfinansować potrzebne jest zaciągniecie długu publicznego, czyli pozyskanie środków z kredytów albo obligacji. Obligacje są na ten czas bardziej opłacalne dla gminy, obsługa zadłużenia jest niższa niż kredyt. Środki z obligacji to 6,5 mln zł, z czego 4 mln zostaną przeznaczone na pokrycie planowanego deficytu, a 2,5 mln na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Ekwiwalent pieniężny dla strażaków ratowników i kandydatów na strażaków ratowników

Sekretarz Gminy Ewa Wojtasiewicz przypomniała, że zgodnie z ustawą o ochotniczych strażach pożarnych rada jest zobowiązana nie rzadziej niż raz na dwa lata ustalić wysokość ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników. Za udział w działaniu ratowniczym i akcji ratowniczej zaproponowano ekwiwalent w wysokości 35 zł, czyli o 5 zł więcej niż poprzednio, a za ćwiczenia i szkolenia stawka pozostała niezmienna – 12 zł.

Zgodnie z ustawą istnieje możliwość ustalenia przez radę fakultatywnego ekwiwalentu za dodatkowe działania, które ochotnicy ze straży pożarnej będą na zlecenie burmistrza realizować. Uchwała była podejmowana  w marcu tego roku, ale obejmowała tylko zadania związane z ochroną ludności. W uchwale podejmowanej podczas sesji katalog został rozszerzony o trzy dodatkowe działania, stawka pozostaje bez zmian.

Nowością jest wypłata ekwiwalentu dla kandydatów na strażaków ratowników, czyli płacenie ekwiwalentu za odbycie szkolenia podstawowego, które ma przygotować kandydata do brania czynnego udziału w akcjach i działaniach. W tym przypadku zaproponowano 5 zł za każdą godzinę takiego szkolenia.

Odpłatności i zasady korzystania ze Żłobka Miejskiego nr 1 w Brzegu Dolnym

Naczelnik Wydziału Oświaty Edyta Malewicz poinformowała, że zmiana podyktowana jest wejściem w życie ustawy dotyczącej wspierania rodziców w aktywności zawodowej oraz wychowywaniu dziecka Aktywny Rodzic – pojawia się tam świadczenie Aktywnie w Żłobku, które będzie realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 1 października. Rodzic będzie mógł wnioskować do ZUS-u o refundację kwoty, którą opłaca za opiekę w żłobku. Możliwa kwota do uzyskania to 1500 zł w placówkach, gdzie oplata nie przekracza 2200 zł. Świadczenie będzie wpływać bezpośrednio do gminy jako podmiotu prowadzącego te instytucje. W efekcie rodzic będzie ponosił opłatę jedynie za wyżywienie.

Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym

Podczas posiedzenia uzupełniono prezydium rady. Na kandydatów na wiceprzewodniczącego zgłoszono Marię Czykiel oraz Jana Kaczora. W tajnych wyborach 8 głosami wygrała Maria Czykiel. Radny Jan Kaczor otrzymał 6 głosów.

Działania podejmowane przez Przewodniczącego Rady Miejskiej

Mirosław Dawidowicz poinformował zgromadzonych, że otrzymał pismo od Dyrektora Dolnobrzeskiego Ośrodka Kultury z prośbą o dofinansowanie DOK-u. Ponadto przedstawił osiem rezygnacji z przynależności do Klubu Radnych DIS. Aby klub mógł istnieć, potrzeba trzech członków. Aktualnie w klubie pozostało tylko dwóch radnych – Eugeniusz Skorupka i Ewa Rycerz.

Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym

Spotkanie PCM-u z ZUS-em

Maria-Teresa Wabińska poprosiła o przybliżenie radnym m.im. spotkania PCM-u z ZUS-em. Zastępca Burmistrza Kamil Jeżyna poinformował, że na początku sierpnia podjęto rozmowy dotyczące ścieżki, którą spółka chciałaby wypracować. Wolą spółki jest dojście do porozumienia w zakresie spłaty zobowiązań powstałych po ogłoszeniu postępowania sanacyjnego względem ZUS-u. Spotkania dotyczyły wzajemnych możliwości i oczekiwań co do możliwej spłaty. Strony doszły do porozumienia w zakresie możliwej do zawarcia ugody i w tej chwili pracują nad jej ostatecznym kształtem.

Modernizacja dróg powiatowych

Burmistrz na pytanie dotyczące remontów dróg powiatowych odpowiedział, że rozpoczęły się i część drogi w Pogalewie Małym jest już wyfrezowana, podobnie w Pyszącej (stan na 19 sierpnia 2024 r. – przyp. red.). Jeśli chodzi o inne drogi – są niewielkie przesunięcia terminowe, ale firmy w miarę możliwości trzymają się harmonogramu.

Sprawy różne

Przykry zapach w mieście

Burmistrz poruszył temat, który jest bolączką dolnobrzeżan od wielu lat – przykry zapach unoszący się na terenie naszego miasta. Zwrócił się do mieszkańców z zapewnieniem, że wraz z radą miejską podejmie wszelkie działania, aby rozwiązać ten problem.

Sprawa wymaga zapoznania się z dokumentacją i wcześniejszymi ustaleniami, jakie padły ze strony PCC Rokita. Burmistrz poprosił o przedłożenie protokołu z kontroli WIOŚ-u, która odbyła się na terenie zakładów, ale do dnia sesji jej nie otrzymał. Wystosował także pismo do PCC Rokita z propozycją pilnego spotkania. Planowane jest zwołanie Komisji Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele PCC Rokita, ZGK i ekspert z dziedziny wodno-ściekowej celem wyjaśnienia rozwiązania problemu odoru w naszym mieście.

Bezpieczeństwo i prace porządkowe

Podczas sesji radni nagłośnili komunikaty docierające do nich od mieszkańców. Radny Marcin Tokarz poprosił o interwencję na ulicy Wyspiańskiego między budynkami 7 a 9, gdzie lampy wrastają w drzewa, co utrudnia zauważenie pieszych na ulicy. Powiedział także o problemie na Cmentarzu Komunalnym, dotyczącym zasypanych pomników trawą po koszeniu. Piotr Bolkowski poruszył temat brakującego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Wyścigowej i Małopolskiej. Natomiast Jan Kaczor zobrazował aktualną sytuację drzew na Alei Lipowej, gdzie przy silnych wiatrach powstają wyłomy. Mirosław Dawidowicz zgłosił, że między Brzegiem Dolnym a rondem na Bukowice drobne lipy przechyliły się na ścieżkę i utrudniają przebycie tej drogi.

Głos Dolnobrzeskiej Rady

Na koniec obrad radna Anna Michalska zaproponowała, aby na portalu Facebook powstała grupa Głos Dolnobrzeskiej Rady, na której radni będą mogli publikować informacje m.in. dotyczące sesji czy komisji.

Galeria zdjęć

VI Sesja Rady Miejskiej 17 VI Sesja Rady Miejskiej 16 VI Sesja Rady Miejskiej 15 VI Sesja Rady Miejskiej 14 VI Sesja Rady Miejskiej 13 VI Sesja Rady Miejskiej 12 VI Sesja Rady Miejskiej 11 VI Sesja Rady Miejskiej 10 VI Sesja Rady Miejskiej 9 VI Sesja Rady Miejskiej 8 VI Sesja Rady Miejskiej 7 VI Sesja Rady Miejskiej 6 VI Sesja Rady Miejskiej 5 VI Sesja Rady Miejskiej 4 VI Sesja Rady Miejskiej 3 VI Sesja Rady Miejskiej 2 VI Sesja Rady Miejskiej 1
powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności