Ossolińczycy na warsztatach Euroweek
Udział Ossolińczyków w programie Euroweek to już tradycja. W obecnym roku szkolnym nie mogło być inaczej i grupa 46 uczniów wraz z nauczycielkami uczestniczyła w warsztatach językowych od 28 marca do 1 kwietnia.
Dla sporej grupy uczniów był to już drugi, a nawet trzeci wyjazd na Euroweek, co tylko potwierdza, jak ciekawe są to zajęcia. Tym razem obóz językowy odbywał się w malowniczej miejscowości Międzygórze położonej w Kotlinie Kłodzkiej. Już pierwszego dnia mogliśmy przekonać się o urokach tego miejsca, wybierając się na krótki spacer do wodospadu Wilczki. Zresztą pogoda nas tego dnia rozpieszczała. W kolejnych dniach czekała nas już intensywna praca warsztatowa.
A czym właściwie jest Euroweek?
Program Euroweek jest międzynarodowym programem, który ma na celu zapewnienie intensywnego szkolenia promującego wśród uczestników naukę i rozwój przez całe życie, wzmocnienie zdolności przywódczych, budowanie pewności siebie, promocję nauki języków obcych, rozwijanie zdolności komunikacyjnych w języku angielskim, integrację wielokulturową, budowanie przyjaźni i stałej współpracy pomiędzy uczestnikami i wolontariuszami z organizacji młodzieżowych.
Uczestnicy uczą się, jakie czynności podjąć, aby stworzyć sprawnie działający, zgrany zespół, jak przezwyciężyć problemy, zapobiegać konfliktom oraz jak koordynować pracę, by zespół osiągnął zamierzony cel. Program obejmuje różnorodne warsztaty i zadania z zakresu rozwiązywania problemów, zarządzania grupą, kreatywności, zarządzania projektami, debat, uchodźstwa, stereotypów, porównań tematycznych i wielu, wielu innych.
Oczekiwanym efektem po zakończeniu działań jest zdolność uczestników do krytycznego myślenia i otwartość pozwalające na analizę pozyskanych informacji. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim, co daje wymierne korzyści i pokazuje, jak ważna jest znajomość języków obcych, które umożliwiają komunikację z całym światem. Zalety takich warsztatów trudno przecenić.
Kogo poznaliśmy? Z kim pracowaliśmy?
Wolontariusze, którzy prowadzili nasze zajęcia pochodzili często z odległych geograficznie, ale również kulturowo miejsc, m.in. z Azerbejdżanu, Etiopii, Albanii, Ukrainy, Polinezji Francuskiej, Meksyku, Tajlandii, Turcji. Były to bardzo inspirujące spotkania, nie tylko podczas warsztatów, ale również prezentacji krajów, z których pochodzili wolontariusze – jeden z nich pochodził z wyspy położonej na Pacyfiku, liczącej zaledwie 58 mieszkańców mówiących w pięciu różnych dialektach! W warsztatach braliśmy udział wspólnie z uczniami z Andrychowa i nawiązaliśmy tym samym nowe znajomości.
Każdy dzień zajęć dostarczał nowych wrażeń związanych z realizacją ambitnych zadań i wyzwań. Kolejny raz okazało się, że nasi uczniowie potrafią być niezwykle kreatywni, nawet pracując pod presją czasu – w ciągu zaledwie godziny można przygotować scenariusz, kostiumy, scenografię i ostatecznie zagrać krótkie przedstawienie, zainscenizować najważniejsze wydarzenia z historii Polski, utworzyć „żywą piramidę” z 10 osób. Był też oczywiście czas na poważne dyskusje, często na trudne tematy.
Największe i wymierne korzyści warsztatów to zdobycie nowych doświadczeń, otwarcie się na nowych ludzi i różne kultury, integracja grupy i przełamanie bariery językowej. Udział w warsztatach został potwierdzony certyfikatami, jakie otrzymali wszyscy uczestnicy programu „EuroWeek – Szkoła Liderów”.
Co mówią o warsztatach sami uczniowie?
„Świetnie spędzone pięć dni na integracji, poznawaniu nowych kultur krajów. Wspomnienia pozostaną nam w pamięci przez bardzo długi czas”.
„Niezapomniane przeżycia. Nauka poprzez zabawę”.
„Czy możemy to powtórzyć w przyszłym roku… albo jeszcze w tym?”.
„Było super!”.
”Było bardzo fajnie, dużo się dowiedziałem o różnych możliwościach rozwoju. Bardzo motywujące spotkania”.
Zatem do zobaczenia na kolejnym Euroweek’u!
To jeszcze nie koniec przykładów na to, że w Ossolińczyku języki są ważne i doskonalone w najbardziej efektywny sposób, czyli w bezpośrednim kontakcie z rówieśnikami z innych krajów. Gdy jedna grupa wracała z warsztatów Euroweek, jeszcze na dworcu minęła się z klasą 3A udającą się na dziesięciodniową, międzynarodową wymianę młodzieży, ale o tym przeczytacie już w kolejnym wydaniu „Panoramy Brzegu Dolnego”.
Inf.