Relacja z VIII sesji Rady Miejskiej
Brzeg Dolny czeka na uruchomienie gminnej komunikacji, sołectwo Bukowice na nową świetlicę, a Wołów na dotację powodziową, większą od środków dla dwóch pozostałych gmin powiatu wołowskiego. Kwoty wnioskowanych dotacji zasugerował włodarzom gmin starosta wołowski Jan Janas – twierdzą burmistrz Ireneusz Fura oraz radny Krzysztof Kasiańczuk.
Rada Miejska w Brzegu Dolnym rozpoczęła VIII sesję od uchwalenia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, umożliwiających budowę w Bukowicach nowej świetlicy wiejskiej, zatwierdzenia programu współpracy Gminy Brzeg Dolny z organizacjami pozarządowymi i prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2025 roku oraz zmiany w procedurze wyboru przedstawicieli gminnej rady pożytku publicznego.
Brzeg Dolny uruchamia gminną komunikację
Dla mieszkańców zmagających się z wykluczeniem komunikacyjnym, najważniejszym punktem obrad było wyrażenie zgody na zawarcie przez Gminę Brzeg Dolny umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w ramach gminnych przewozów pasażerskich. Dzięki uchwale w nowym roku ruszą przewozy na pięciu liniach komunikacyjnych: Brzeg Dolny - Radecz - Żerkówek - Naborów - Brzeg Dolny, Brzeg Dolny - Grodzanów - Pysząca - Brzeg Dolny, Brzeg Dolny - Godzięcin - Bukowice - Brzeg Dolny, Brzeg Dolny - Jodłowice - Stary Dwór - Brzeg Dolny oraz Brzeg Dolny - Radecz - Żerkówek - Brzeg Dolny.
– Przyjęcie uchwały pozwoli nam wystąpić do wojewody o dofinansowanie tego pilotażowego projektu z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – uzasadniał uchwałę burmistrz Fura, który koszty przedsięwzięcia dla budżetu gminy oszacował wstępnie na ok. 4 tys. zł miesięcznie, uwzględniając uzyskanie dofinansowania i wpływy z biletów. Ceny tych ostatnich ustalono na 4 zł (bilet jednorazowy) i 140 zł (bilet miesięczny).
W dalszej części posiedzenia radni zaaprobowali zmiany w budżecie gminy na 2024 rok, idące za nimi zmiany w wieloletniej prognozie finansowej oraz nowe stawki podatku od nieruchomości, które w 2025 roku wzrosną o wskaźnik inflacji wynoszący 2,7 proc. Następnie wprowadzili zmiany do uchwały w sprawie udzielania pomocy materialnej dla studentów zamieszkałych na terenie gminy, zatwierdzili sołeckie strategie rozwoju wsi oraz zaliczyli do kategorii dróg publicznych drogę w Żerkówku, w której ciągu usytuowany jest przejazd kolejowy.
Pod koniec obrad burmistrz zapoznał radnych z założeniami wydawania i dystrybucji nowego biuletynu samorządowego, stanem zaawansowania inwestycji budowy mieszkań czynszowych przez SIM KZN „Zielona Dolina”, toczącymi się procedurami, dotyczącymi remontu kładki kolejowej oraz zmianami w Powiatowym Centrum Medycznym.
Powiat zamierza większość środków na usuwanie skutków powodzi pozostawić w Wołowie
Wśród uczestników posiedzenia najwięcej emocji wzbudziła sprawa podziału dotacji na likwidację skutków powodzi. Powiat Wołowski otrzymał na realizację zadania 700 tys. zł. Gminie Wołów przyznał z tej puli 400 tys. zł, Gminie Brzeg Dolny – 200 tys. zł, a Gminie Wińsko – 100 tys. zł.
Przewodniczący rady Mirosław Dawidowicz wyraził zaniepokojenie takim podziałem.
– Z naszych obserwacji wynika, że największe koszty przez powódź poniosła gmina Brzeg Dolny – mówił przewodniczący.
Burmistrz Fura stwierdził, że złożył do powiatu wniosek o 200 tys. zł, ponieważ taką kwotę zaproponował mu starosta wołowski Jan Janas, nie wskazując jednocześnie ani puli dostępnych środków, ani kwot, o które występują pozostałe gminy.
Radny Kasiańczuk dodał, iż dowiedział się, że starosta zasugerował kwotę dotacji również Gminie Wińsko.
– Z tego co widzę, to chyba zarząd powiatu z panem starostą podjęli decyzję o podziale tych środków – powiedział radny i zakwestionował logikę takiej redystrybucji, w wyniku której Wołów otrzyma więcej od pozostałych dwóch gmin.
– Tak naprawdę Brzeg Dolny był jedynym miastem, które na terenie powiatu miało problem z powodzią – podkreślił.
Kończąc dyskusję o podziale dotacji, uczestnicy obrad ustalili, że Gmina Brzeg Dolny zwróci się do Powiatu Wołowskiego z wnioskiem o ponowny podział środków.